Vlucht vertraagd of geannuleerd? Recht op compensatie!

Is je vlucht vertraagd, of is je vlucht geannuleerd, dan heb je in veel gevallen recht op compensatie. Met andere woorden, de luchtvaartmaatschappij kan er wanneer je voldoet aan de eisen, eigenlijk niet onderuit om je een bedrag terug te betalen, ter compensatie van de vertraging. Slechts zo’n 2% van de reizigers die recht hebben op een compensatie vragen deze ook aan. Hoe werkt het.

Spring direct naar jouw onderwerp
* Meer informatie : tot € 600 compensatie
* Vertraging vlucht
* Geannuleerde vlucht
* Overstap / aansluitende vlucht gemist
* Bagage verdwenen of kapot
* Vertraagde of geannuleerde vlucht, zo dus

Tot € 600 compensatie

24 uur per dag zijn er vliegtuigen in de lucht. Miljoenen passagiers reizen jaarlijks per vliegtuig. Voorafgaand aan je reis heb je je vertrektijd en aankomsttijd van je vlucht. Wanneer je vlucht is vertraagd, en je daardoor meer dan drie uur later op je bestemming aankomt, heb je recht op een compensatie.

Vertraging is niet te voorkomen, het is dan ook niet vaak de schuld van de luchtvaartmaatschappij. Er spelen veel factoren mee die hierbij een rol spelen. Als je vaker vliegt is de kans best aannemelijk dat je al een keer vertraging hebt gehad, het komt nogal eens voor. Je kan je ook wel indenken dat, aangezien er miljoenen mensen de wereldbol rond vliegen, er heel veel mensen in aanmerking komen voor een compensatie als gevolg van een vertraagde of geannuleerde vlucht. De luchtvaartmaatschappijen komen er goed mee weg, aangezien maar zo’n 2% van al deze reizigers een compensatie vraagt. Vertraagde vluchten kunnen de luchtvaartmaatschappijen veel geld kosten, dus ze maken (begrijpelijk) geen reclame voor het recht op compensatie. Daarentegen moeten ze wel compensatie betalen, wanneer ze een claim ontvangen waarbij aan de eisen wordt voldaan. Het uit te betalen bedrag kan oplopen tot € 600,-.

Wanneer heb je recht op compensatie bij een vertraagde of geannuleerde vlucht

Vlucht vertraagd

Zoals gezegd heb je recht op een compensatie wanneer je vlucht is vertraagd. De vertraging moet hierbij langer dan drie uur hebben geduurd. Er is een Europese wet waarin staat dat luchtvaartmaatschappijen zijn verplicht om passagiers te compenseren voor lange vlucht vertragingen, annuleringen of overboekingen. Dit kan, zoals aangegeven, oplopen tot maximaal € 600,-.

Heb je vertraging gehad met je vlucht, dan is het vrij eenvoudig te zien of je in aanmerking komt voor een compensatie. Pak je vluchtgegevens erbij, en bekijk hier of je recht hebt op een compensatie voor de vertraagde vlucht.

Vlucht geannuleerd

Ook wanneer je vlucht wordt geannuleerd, heb je recht op een compensatie. Hierbij spelen wel meer factoren mee dan bij vertraging van een vlucht, dus het is handig om hierbij een instantie in handen te nemen zoals AirHelp, die exact de rechten en plichten kennen van de luchtvaartmaatschappijen en passagiers. Een geannuleerde vlucht moet bijvoorbeeld langer dan twee weken van tevoren aan u te zijn meegedeeld.
Is je vlucht onlangs geannuleerd en wil je weten of je in aanmerking komt voor een compensatie, bekijk dan hier wat je kunt doen.

Gemiste aansluiting vlucht

Een compensatie ontvangen voor een gemiste aansluiting van je vlucht, dat ligt nog even wat ingewikkelder dan bij geannuleerde vluchten. Hierbij spelen meerdere factoren een rol zoals de vliegtuigmaatschappij, de regio waar je vandaan vliegt, het thuisland van de luchtvaartmaatschappij, en soms zelfs de afgelegde afstand van de voorgaande vlucht(en). Dit is simpelweg niet door jezelf te doen, wanneer je niet alle wetten en regeltjes kent. Ook hier kan een dienst als AirHelp je ondersteunen.

Bagageproblemen

Je checkt in op het vliegveld, je koffer gaat de band op en verdwijnt uit het zicht. Op je bestemming aangekomen, zijn alle passagiers al weg en er liggen geen koffers meer op band. Jij staat daar nog met lege handen… je koffer is niet aangekomen. Ook kan het zijn dat je koffer wel is aangekomen, maar dat hij extreem is beschadigd of kapot is. Ook in deze gevallen kan je eventueel in aanmerking komen voor een compensatie. Hou er wel rekening mee dat je, wanneer je koffer echt is verdwenen, wel aan moet kunnen tonen wat er allemaal in je koffer zat. Alleen met een complete lijst (en wellicht foto’s) kom je in aanmerking voor een compensatie. Een andere voorwaarde is wel dat je koffer is ingecheckt bij vertrek. Wanneer er op de luchthaven van je bestemming iets aan de hand is met je koffer, of hij is verdwenen, meldt het dan direct bij het luchthavenpersoneel. Ook hier kan je meer informatie vinden of hulp vragen.

Vertraagde of geannuleerde vlucht tot slot

Of je nou voor zakelijk reist of op vakantie gaat, het is nooit leuk als je vertraging hebt, of bijvoorbeeld je hele vakantie in het water valt. Het zal nooit met opzet gebeuren, maar het komt nogal eens voor. Een compensatie zal niet de stress wegnemen, ook kan het niet terugdraaien wat er is gebeurd, maar het kan wel een pleister zijn op de wonden.
Je kan zelf proberen compensatie te krijgen maar het is aan te raden om, zeker wanneer er complexere zaken meespelen, hulp te vragen van experts op dit gebied.

Vind je het een leuk artikel?

Geef sterren als waardering

Gemiddelde waardering / 5. Aantal stemmen